بررسی بازی Call of Duty Warzone

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹
بررسی بازی Call of Duty Warzone

بازی کالاف دیوتی وارزون توانسته با عناصر خلاقانه‌ گیم‌پلی تجربه‌ای متفاوت، هیجان‌انگیز و پر زد و خورد را برای علاقمندان به سبک بتل رویال ارائه دهد.


در این روزها که استودیوها سعی دارند تا به شکلی حالت «بتل رویال» را در بازی‌‌های خود بگنجانند مسلما ایجاد تغییراتی در گیم‌پلی، برای خلاقانه جلوه دادن بازی، امری مهم تلقی می‌شود. اینفینتی وارد توانست با تولید و عرضه بازی Call of Duty Modern Warfare بازگشت قدرتمندی را برای این مجموعه رقم بزند، شما می‌توانید بررسی بازی کالاف دیوتی مدرن وارفر را در زومجی مطالعه کنید. حضور سلاح‌های متنوع، قابلیت استفاده از کیل‌استریک‌ها، امکان شخصی‌سازی سلاح‌ها با انواع و اقسام آیتم‌ها و درنهایت گیم‌پلی هیجان‌انگیز، بی وقفه و با گان‌پلی دقیق، باعث شد تا مدرن وارفر به اثری قدرتمند برای تجربه تمام علاقمندان به بازی‌های شوتر آنلاین تبدیل شود.

بااین‌حال،‌ درحالی‌که بیشتر استودیوها روی حالت بتل رویال تاکید خاصی دارند، اینفینیتی وارد ترجیح داد تا حالت بتل‌رویال را در زمان عرضه کال اف دیوتی مدرن وارفر در دسترس قرار ندهد. تصمیمی که هرچند در زمان عرضه عجیب به نظر می‌رسید، اما اکنون با دیدن وارزون، می‌توانیم بگوییم که تصمیمی درست و سنجیده بود.

بازی‌های بتل رویال زیادی را تا به امروز دیده‌ایم اما همین اول باید بگویم که نسخه بتای کالاف دیوتی وارزون توانسته ریتم سریع‌تری را نسبت به بتل رویال‌های دیگر داشته باشد. نقشه‌ای عظیم با کلی جزئیات و مناسب برای نوع بازی افراد مختلف از اسنایپ گرفته تا بازیکنانی با سبک بازی تهاجمی‌تر و حضور ۱۵۰ بازیکن به‌صورت همزمان در گروه های سه نفره یا حالت تک‌نفره، باعث شده تا با یک حالت بتل رویال سریع و هیجان انگیز طرف باشیم. قانون کلی مانند همه بتل‌رویال‌های دیگر مشخص است: به‌سرعت آیتم‌های خوب را پیدا کنید و تا آخر زنده بمانید! خوشبختانه هرچند در زمان عرضه شاهد حالت Solo نبودیم، اما اکنون بازیکنان می‌توانند به‌صورت تک نفره نیز وارد رقابت بتل‌رویال وارزون شوند.

اما موردی که وارزون را خاص می‌کند، تصمیم‌های درست سازنده‌ها برای مهارت محور شدن بازی است. مکانیک کلی وارزون شباهت زیادی به بازی‌های بتل رویال دیگر دارد، علاوه‌بر سلامت بازیکن، Armor نیز نقش به‌سزایی در دیرتر کشته شدن بازیکنان ایفا می‌کند. به این ترتیب باید همواره مراقب باشید تا با برداشتن Armor از روزی زمین در مواقع ضرروی به اصطلاح زره خودتان را ترمیم کنید. از طرفی هنوز هم حالت کلاسیک وارد شدن به زمین مسابقه در وارزون حفظ شده است. با شروع بازی و نمایش یک انیمیشن، از هواپیما به زمین می‌پرید و می‌توانید هر زمان که خواستید چتر خود را برای رسیدن به نقطه‌ی مورد نظر باز یا بسته کنید. باز و بسته کردن چتر به برخی بازیکنان حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا حتی قبل از رسیدن به زمین، برخی از رقبا را روی هوا بکشند.

حالت بتل‌رویال و همچنین Plunder، امکان پینگ‌ کردن سلاح، دشمنان یا مکان را برای ارتباط بهتر افراد گروه فراهم می‌کند، این ویژگی که برای نخستین بار در بازی Apex Legends با آن آشنا شدیم، اکنون دیگر به عضو جدانشدنی در بازی‌های بتل‌رویال تبدیل شده است. فارغ‌ از ویژگی‌های آشنا، یکی از خلاقیت‌های وارزون امکان برگشتن به زندگی از برزخ است. به این ترتیب به‌ویژه در حالت Solo برای اولین‌بار در یک بازی بتل رویال شاهد شانس دوباره‌ای برای برگشتن به مسابقه بعد از مرگ هستیم. بعد از کشته شدن وارد یک مبارزه تن به تن مشابه حالت گان فایت بازی مدرن وارفر می‌شوید که اینجا Gulag نام‌گذاری شده است. تنها وظیفه شما در این برزخ بعد از مرگ این است که حریف را بکشید و یک شانس دیگر برای پیروزی در نبرد نهایی وارزون به‌دست بیاورید. بازگشت به میدان نبرد سریع‌ اتفاق‌ می‌افتد، اما این‌بار دیگر خبری از سلاح‌های گذشته نیست و باید دوباره سلاح‌های جدیدی را درحالی‌که دشمنان دیگر تا دندان مسلح هستند پیدا کنید.

حالت Gulag در هر دو بخش تک‌نفره و گروه سه نفره در دسترس قرار دارد و هر بازیکنی بتواند حریف خود را بکشد‌، تنها برای یک بار دوباره به مسابقه بر می‌گردد. شانس دوباره باعث شده است که حتی بعد از کشتن سایر بازیکنان منتظر انتقام آن‌ها بمانید و به‌قولی حسابی حواس خود را جمع کنید. بازیکنان خشمگین بازی بعد از برگشتن از نبرد تن به تن حالا انگیزه‌ی بیشتری برای اول شدن دارند و اتفاقا به‌دنبال قاتل خود می‌گردند. سرعت بالای گیم‌پلی حتی در حالت Gulag هم حفظ شده است و برخلاف بازی‌هایی مانند Battlefiled V با سرعت Respawn پایین، به اصطلاح سازندگان وقت بازیکنان را تلف نمی‌کند. در حالت سه‌نفره حتی اگر یکی از بازیکنان نیز به مسابقه برگردد می‌تواند با جمع کردن ۴۵۰۰ دلار، هم تیمی خود را به زمین مسابقه بازگرداند. خوشبختانه امکان خوب کردن خود یا Self Revive در بازی وجود دارد و با جمع کردن پول می‌توانید این ویژگی‌ را به‌دست بیاورید که به‌ویژه در حالت Solo به‌شما کمک می‌کند.

 

اما وارزون هنوز هم خیلی کلیشه‌های لازم در بازی‌های بتل رویال دارد. به‌عنوان مثال، دایره به مرور بسته می‌شود و این‌بار این گاز کشنده است که شما را مجبور می‌کند تا به داخل دایره فرار کنید. خوشبختانه برای فرار به داخل دایره وسایل‌ نقلیه‌ زیادی در دسترس قرار دارند. وسایل نقلیه بازی انواع مختلفی را از سواری گرفته تا کامیون و هلیکوپتر شامل می‌شوند. باید توجه داشته باشید که سوار شدن روی وسایل نقلیه شما را به یک هدف متحرک تبدیل می‌کند، زیرا نشان خودرو روی نقشه به رنگ قرمز تغییر خواهد کرد و بازیکنان درکنار صدا، مکان دقیق شما را نیز می‌توانند پیدا کنند.

از طرفی لوت‌باکس‌ها نقش مهمی در بازی دارند و با باز کردن آن‌ها کلی آیتم به‌درد بخور به دست می‌آورید. برخلاف بازی ایپکس لجندز که لوت‌ها به‌طور مساوی در نقشه پخش نمی‌شوند و هنوز هم گاهی اوایل بازی نمی‌توانید سلاح و مهمات پیدا کنید، در وارزون بالانس خوبی را در زمینه پخش متعادل سلاح‌ها و تجهیزات در اقصی نقاط نقشه بزرگ بازی شاهد هستیم. این موضوع به‌ویژه باتوجه‌به تراکم جمعیت ۱۵۰ نفری بازیکنان از اهمیت زیادی برخوردار است و سازندگان با در اختیار گذاشتن یک کلت در دسترس همه بازیکنان باعث شده‌اند تا هیجان بتل رویال از همان ثانیه ورود به بازی آغاز شود. البته باید گفت تنوع سلاح‌ها در وارزون در حال حاضر نسبت به حالت عادی پایین‌تر است، البته این تنوع بعد از انتشار به‌روزرسانی ۱.۱۸، بیشتر از گذشته شد.

یکی از ویژگی‌های جذاب وارزون گنجاندن کیل استریک‌ها در گیم‌پلی حالت بتل رویال است. با جمع کردن پول می‌توانید به مکان‌های مشخص شده بروید و باتوجه‌به بودجه خود سلاح و تجهیزات مورد نظرتان را خریداری کنید. از طرفی در نقشه یک سری ذره‌بین یا پرچم هم مشخص است که با دنبال کردن ذره‌بین‌ یا پرچم درنهایت به لوت‌های بهتر از جمله اسلحه طلایی یا بنفش می‌رسید تا دست برتر را در بازی داشته باشید. فروشگاه بازی شامل آیتم‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت می‌شود و خوشبختانه به‌لطف در دسترس بودن پول به میزان کافی، بازیکنان می‌توانند از فواید مکان‌های مشخص شده برای خرید استفاده کنند. علاوه‌براین ویژگی بانتی نیز در بازی گنجانده شده است که با برداشتن نماد آن، به سراغ یکی از بازیکنان نزدیک خود می‌روید.

Call of Duty Warzone - 5
دسترسی به لوداوت سفارسی، برتری نسبی به افرادی می‌دهد که پیش از این مدرن وارفر را خریداری کرده‌اند، زیرا تنوع نوع سلاح‌های روی زمین آنچنان زیاد نیست

با این‌ حال مجموعه‌ای از تصمیم‌ها باعث شده است که با وجود زد و خورد بیشتر برخی برتری‌های نسبی را برای یک سری افراد شاهد باشیم. مثلا در میانه بازی هواپیما جعبه‌ بزرگی (لود‌اوت دراپ) را به میدان می‌اندازد که بازیکنان می‌توانند Loadout شخصی‌سازی شده خودشان را بردارند. این موضوع تمرکز بازی را به سمت برداشتن لود‌اوت دراپ برده است و از طرفی شخصی که لوداوت می‌گیرد، به‌دلیل تجهیز سلاح به دوربین و سایر پِرک‌ها نسبت به بازیکنان دیگر برتری‌های نسبی به‌دست می‌آورد. ایده کلی دسترسی بازیکن به لودآوت شخصی‌سازی شده جذاب است، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که بسیاری از بازیکنان هنوز به لوداوت‌های آزاد شده مدرن وارفر دسترسی ندارند و ناخودآگاه دست پایین‌تر را در حالت بتل رویال پیدا می‌کنند که درنهایت می‌تواند آزاردهنده باشد. این موضوع هرچند در حالت عادی آنچنان به چشم نمی‌آید اما زمانی‌که با کشته شدن تنها یک شانس دوباره بازگشت دارید، تفاوت برتری بازیکن مقابل را احساس می‌کنید.

متاسفانه برخلاف حالت‌های عادی کالاف دیوتی مثل حالت تیم‌‌دث‌مچ، بازیکنان ایرانی در وارزون مشکل پکت لاست دارند و پینگ بالایی را تجربه می‌کنند که گاهی واقعا اعصاب‌خردکن می‌شود. به‌دلایلی نامشخص پینگ بازیکنان ایرانی در حالت وارزون و تا حدودی گرند‌وار «مدرن وارفر» بیشتر از حالت‌های معمول مانند تیم‌دث‌مچ و دامینیشن است. باتوجه‌به اهمیت عکس‌العمل نسبت به حمله دشمنان، لگ‌های گاه و بی‌گاه بازی، بازیکنان ایرانی را در موضع ضعف نسبت به بازیکنان خارجی قرار می‌دهد. این موضوع در حالت Gulag نیز به‌چشم می‌خورد به شکلی که شاهد جابه‌جایی سریع دشمنان در محیط هستیم و به ناگاه می‌بینید که کشته شده‌اید.

Call of Duty Warzone - 6
حالت پلاندر زمان بسیار طولانی‌ دارد که بعد از مدتی جذابیت خود را از دست می‌دهد. البته سازندگان به‌نظر می‌رسد به مرور قصد تغییرات در قوانین این حالت را دارند

بااین‌حال هنوز هم کال اف دیوتی وارزون را با حضور ۱۵۰ بازیکن می‌توانیم پر زدوخورد ترین بتل رویال موجود در میان بازی‌های ویدیویی بدانیم که به‌لطف ریتم سریع‌ بازی، بازیکنان به‌ندرت آرامش را تجربه می‌کنند.

وارزون همینطور یک حالت جانبی به نام Plunder نیز دارد. این روزها که شدیدا درگیر بازی دیویژن ۲ هستم، حالت Plunder برای من به‌لطف حضور هلیکوپتر یادآور حالت دارک‌زون دیویژن ۲ است. در این حالت باید با جمع کردن پول و کشتن دشمنایی که پول زیادی دارند، درنهایت با استفاده از بالون یا صدا کردن هلیکوپتر پول‌تان را از زمین بازی خارج کنید. گروهی که درنهایت یک میلیون دلار جمع کند یا در پایان بیشترین میزان پول را از زمین خارج کرده باشد، پیروز رقابت خواهد بود. نکته مهم در رابطه با حالت Plunder نمایش افرادی است که بیشترین پول را به جیب زده‌اند. در نتیجه بازیکنان می‌توانند با نگاه کردن به نقشه به سمت نفرات برتر حمله‌ور شوند.

این حالت مانند وارزون در گروه‌های سه نفره انجام می‌شود و خوشبختانه دسترسی آزادی را به کل نقشه برای گشت‌و‌گذار می‌دهد، هرچند این‌بار تنها ۱۰۲ بازیکن به‌صورت همزمان وارد میدان می‌شوند. حالت Plunder متاسفانه باتوجه‌به زمان طولانی هر مسابقه که در حدود ۳۰ دقیقه است، آنچنان هیجان‌انگیز نیست و باید اینفینیتی وارد فکری برای افزایش هیجان، کاهش زمان مسابقه و نبردهای هدفمند بازیکنان کند. زیرا پخش بودن بازیکنان در نقاط مختلف نقشه و نبود قوای قهری برای حرکت دادن بازیکنان به سمتی خاص، باعث شده است تا در برخی نقاط نقشه رویارویی کمتری را شاهد باشیم. برخلاف حالت بتل رویال، در پلاندر بازیکنان بعد از کشته شدن به زمین بر می‌گردند و از همان ابتدا نیز به سلاح‌های Loadout شخصی‌سازی شده خود دسترسی دارید.

Call of Duty Warzone - 1
بازی رایگان Call of Duty Warzone بی‌شک یکی از ‌مهیج‌ترین بازی‌های بتل‌رویال موجود روی کنسول‌ها و پی‌سی است

پیش از این از گرافیک بازی و صداگذاری خوب سلاح‌های Call of Duty Modern Warfare گفته‌ بودیم که همگی آن‌ها به‌طور کامل در Call of Duty Warzone نیز دسترس قرار دارند. البته باید از دیر لود شدن شدید بافت‌های بازی در زمان برگشتن از نبر Gulag یا پریدن از هواپیما سخن گفت که البته بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه به حالت عادی بر می‌گردد. در مجموع باتوجه‌به آنکه پیش از این از  گرافیک و صداگذاری بازی مدرن وارفر گفته‌ایم، نیازی به پرداختن به این موضوعات در بررسی وارزون احساس نمی‌شود.

بازی Call of Duty Warzone، اثری رایگان است که البته به‌صورت یک به‌روزرسانی برای دارندگان Call of Duty Modern Warfare نیز در دسترس قرار گرفته است. گیم‌پلی و البته گان‌پلی زیبای کال آف دیوتی وارزون به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بتوانند از تمام مهارت خود در مسیر رسیدن به پیروزی نهایی استفاده کنند، هرچند متاسفانه باید گفت بازیکنان ایرانی به دلایلی در وارزون با مشکلات پینگ بالا و به‌ویژه پکت لاست روبه‌رو هستند. در رابطه با حالت پلاندر نیز به نظر می‌رسد سازندگان قصد دارند تا به مرور تغییراتی را در قوانین این حالت برای جذاب‌تر شدن آن، اعمال کنند. به‌عنوان در آخرین روز نگارش این بررسی شاهد حالت Blood Money در بازی بودیم که تغییراتی مانند دریافت پول در ازای کشتن دشمنان را در قوانین پلاندر ایجاد می‌کرد.

Call of Duty Warzone - 2

در مجموع با وجود مسائلی مانند پینگ و لگ‌های زیاد، برهم زدن تعادل با وجود لوداوت‌های شخصی و همچنین حالت Plunder که چندان جذابیتی نسبت به بخش بتل رویال ندارد، بازی کالاف دیوتی وارزون را می‌توانیم یکی از بهترین بازی‌های رایگان بتل رویال در دسترس توصیف کنیم که به‌لطف رایگان بودن تجربه‌ آن به تمام بازیکنان پیشنهاد می‌شود. به‌لطف حضور چالش‌های روزانه در بازی شما همچنین می‌توانید هدفمندتر به میدان رقابت بروید و اسکین‌های بیشتری را درکنار افزایش سطح به‌دست بیاورید. اینفینتی وارد مشخصا برنامه بلندمدتی را برای حالت‌های مختلف کال آف دیوتی وارزون دارد و می‌توانیم به بهبود هرچه بیشتر این حالت امیدوار باشیم.

بررسی بازی براساس نسخه پلی‌استیشن 4 صورت گرفته است