سونی به دنبال پیشرفت چشمگیر PSVR است

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹
سونی به دنبال پیشرفت چشمگیر PSVR است

PS VR را می‎توان یکی از دستگاه‌هایی دانست که روی موفقیت پلی استیشن ۴ تاثیر گذاشته است. عناوین چون Astro Bot Rescue Mission, Blood and Truth, Resident Evil 7 برای آن منتشر شده و حال قرار است شاهد پیشرفت آن باشیم.


تاکنون شایعات بسیاری درباره نسل بعدی PS VR منتشر شد اما هیچ یک به تایید یا تکذیب سونی نرسید. بسیاری منتظر هستند این شرکت ژاپنی در آینده نزدیک نسل جدید پی اس وی آر را برای کنسول پلی استیشن ۵ معرفی کند اما دقیقا مشخص نیست چه تاریخی خواهد بود.

گفته می‌شود هیتمن ۳ را می‌توان روی پی اس وی آر اجرا کرد. این در حالی بوده که گزارش شده بازی Resident Evil Village هم روی PS VR نسل فعلی قابل اجراست. در همین بین سونی اعلام کرده که همچنان به ادامه سرمایه گذاری روی PS VR می‌پردازند. این شرکت در گزارش اخیر شرکت خود اعلام کرده است که قصد دارد در سال‌های آینده تعامل کاربر را حتی بیشتر کند و یکی از راه‌های انجام این کار نوآوری و پیشرفت بیشتر با واقعیت مجازی است.

این شرکت دقیقا می‌گوید:

    "تأکید بیشتر بر روی مشارکت کاربر خواهد بود. SIE قصد دارد محتوا را برای انواع ژانرها و سبک بازی فراهم کند، و در تجربه‌های تعاملی منحصر به فرد و همه‌جانبه مانند VR پیشرفت بسزایی صورت خواهد گرفت."

در اخباری مرتبط سونی قصد دارد انحصاری‌های بیشتری را برای رایانه شخصی منتشر کند. در سال گذشته سونی اعلام کرد برنامه‎ای برای عرضه نسل جدید پی اس وی آر وجود نداشته اما گزارش‌ها حاکی از آن است که بزودی هدست بعدی را مشاهده خواهیم کرد.

سونی در جریان رویداد ماه ژوئن از کنسول نسل نهمی پلی استیشن ۵ رونمایی کرد. کنسول بازی که از سخت افزار قوی و طراحی جذاب برخوردار است. حال گفته می‌شود ژاپنی‌ها مشغول توسعه نسل بعدی هدست VR خود هستند، هدستی که به عنوان PS VR شناخته می‌شود.

پیش از این سونی تایید کرد که پلی استیشن ۵ به پشتیبانی هدست PS VR می‌پردازد اما این موضوع برای شرکت موردبحث کافی نیست و قصد دارد توسعه هدست نسل جدید داشته باشد. خبر فعالیت سونی روی هدست نسل بعدی توسط وب سایت Upload VR براساس یک فهرست شغلی آشکار شد.

نکته جالب اینجاست که لیست برای شرکت Sony Corp بوده و تنها بخش پلی استیشن کمپانی را دربرنخواهد گرفت. بنابراین ممکن است با یک هدست غیر PS VR رو به رو باشیم. در فهرست انتشاری مشخص شد که هدست تا ۵ سال آینده از راه خواهد رسید.

اگر این هدست یک PSVR است، امیدواریم سونی پیشرفت قابل توجهی برای آن در نظر گیرد تا هدست نسل جدید بهتری تجربه کرد.

 

پیشرفت در توسعه بازی‌های واقعیت مجازی (VR) طی سال‌های گذشته با عناوینی چون Astro Bot Rescue Mission، Resident Evil 7، Half-Life: Alyx و بازی‌های دیگر که پتانسیل این فناوری را نشان می‌دهند، روز به روز چشم‌گیر‌تر شده است. در بستر کنسول‌های بازی‌های ویدئویی، سونی بزرگ‌ترین و تنها حامی تکنولوژی VR بوده است (اگر تلاش‌های Nintendo cardboard را حساب نکنیم). با تایید پشتیبانی پلی‌استیشن ۵ از PSVR، مشخص شده است که این کمپانی قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های خود در این زمینه را ادامه دهد.

اما سوال اساسی این است که وقتی PSVR 2 وارد بازار شد، چه پیشرفت‌هایی را باید از آن انتظار داشته باشیم؟ وبسایت Gamingbolt در مصاحبه‌ای با استودیو Schell Games که توسعه‌دهنده بازی‌های واقعیت مجازی است، در مورد PSVR و به‌روزرسانی نسل بعدی آن و پیشرفت‌هایی که دوست دارند ببینند (مانند کنترلرهای بهتر و هدست بی‌سیم) صحبت کرده است. هارلی بالدوین (Harleey Baldwin) نایب رئیس بخش طراحی بازی در این استودیو چنین گفته است:

   "اگر یک ایده جدید در مورد PSVR داشته باشم، آن دوباره طراحی کردن کنترلر و کنترل فشاری آن است. هدست VR هم باید مورد بازبینی قرار بگیرد. اگر آزادی نداشته باشید، توصیف آزادی دشوار خواهد بود."

در همین حال الکسیس میلر (Alexis Miller) رئیس مدیرمحصول استودیو Schell Games نیز نظرات مشابهی داشت و گفته است که با توجه به رقابت در بازار سخت‌افزار‌های VR، چنین پیشرفت‌هایی برای PSVR ضروری است.

    "سونی و پلی‌استیشن مخاطبان گسترده‌ای دارند، بنابراین بهتر نیست که کنترلر‌های VR آنها بتوانند توسط بازیکنان بیشتری به راحتی قابل استفاده باشد؟ همچنین من فکر می‌کنم که دیگر وقت آن رسیده است که هدست‌ها را بی‌سیم بسازیم. با توجه به رقابت موجود در این بازار، نیاز به این مساله به‌شدت احساس می‌شود."

هنوز هیچ حرفی از سوی سونی در مورد هدست PSVR نسل بعدی و اینکه چه پیشرفت‌هایی را می‌تواند با خود به همراه آورد، ارائه نشده است. البته پتنت‌هایی از سوی سونی در این خصوص به ثبت رسیده است. اما همان‌طور که می‌دانیم حق ثبت اختراعات و پتنت‌ها لزوماً نشان‌دهنده آنچه که محصول نهایی به نظر می‌رسد نخواهد بود. به هر صورت تا عرضه اطلاعات رسمی باید کمی بیشتر صبر کنیم.

نظرات خود را در مورد سخت افزار PSVR در کنسول PS5 با دنیای بازی به اشتراک بگذارید.